Pressmeddelande: På fredag samlas 200 personer på en gala för att hylla dem som vill få fler unga tjejer att läsa teknik

Nu på fredag den 12 Oktober är det dags för Womengineer Awards, en gala där den ideella organisationen Womengineer delar ut pris till framstående personer och organisationer i Sverige vars mål överensstämmer med organisationens. Att få fler tjejer intresserade av teknik och välja en ingenjörsutbildning.

Womengineer har sedan starten 2008 verkat för att inspirera och informera unga tjejer om ingenjörsyrket. Under åren har även allt fler företag, organisationer och privatpersoner samlat sig till skaran som delar visionen om jämställda teknikutbildningar. Nu firar de 10 år med en gala som ämnar till att hylla dem som arbetar mot samma mål.

Dajana Vlajic på Womengineer berättar om galan. “Det började med tanken “vad händer om vi samlar alla dessa initiativ en kväll under samma tak?”. Hon fortsätter “Fler än 200 personer kommer på fredag. Vi vill fira att tillsammans är man mindre ensam. Om vi fortsätter arbeta tillsammans kommer vi nå en jämlik ingenjörsutbildning snabbare än om vi inte gör det. Det är jag övertygad om”.

Under kvällen delas pris ut i följande kategorier:

• Best Individual Effort
  1. Linnea Rothin
  2. Elina Kabir
  3. Matilda Andersson
  • Best Informer
  1. Teknifik – Elin Häggberg
  2. Teknikkvinnor – Maria Paavola and Maria Norberg
  3. Teknikföretagen – Amelie von Zweigbergk
  • Best Inspiration
  1. Inga Ingenjör by Andrea Pettersson and Malin Yngvesson
  2. Charlotta Tönsgård by her Engaging Care
  3. Passionista by Signe Lindgren and Hanna Weinmar
  • Best Organisation
  1. DataTjej
  2. Pepp!
  3. Female Leader Engineer

During the gala, the Elisabeth Tegner Scholarship will be distributed. However, nominees for that will not be presented here.

Sponsorer till galan är Sveriges Ingenjörer, Svenska Dagbladet, Bearingpoint, Cygni, Essiq, FLIR, Södra, Academic Work och Norrsken Jackets

Kontakt:

dajana.vlajic@womengineer.org

Om Womengineer

Womengineer är en ideell organisation som arbetar för att öka andelen tjejer på tekniska utbildningar. Målet är att det 2030 examineras lika många kvinnliga ingenjörer som manliga, eftersom en ökad jämställdhet på de tekniska högskolorna leder till en ökad välfärd för Sverige. Womengineer ligger även bakom IGEday.

www.womengineer.org

www.igeday.com